petek, 5. januar 2018

Zmeljemo in tremo - opazujemo spremembe


Je sladkor v kocki enak tistemu zrnatemu ali v prahu?
Kakšna je pot zmletega orehovega jedrca?
Kako so mleli in trli nekoč?
Na takšna vprašanja najlažje odgovorimo s poskusom. Otroci si bodo na tak način stvari bolje predstavljali in zapomnili, saj jim bomo omogočili konkretno izkušnjo. Osnovni nivo, ko govorimo le opisno o spremembah, bodo kasneje v nižjih razredih in še kasneje pri naravoslovju in kemiji znali nadgraditi in razumeti kaj so snovi, kako delimo snovi, kakšne lastnosti imajo, ...
Naravoslovje je res zanimivo in popolnoma življenjsko! 
Vredno ga je, delno kot igro, vključiti že v predšolskem obdobju.

* Kako zmeljemo in tremo kavna zrna?
* Razvrstimo različno zmleta kavna zrna po velikosti delcev.
Mislim, da je večina mamic kofetaric in otroci že zelo kmalu slišijo, vidijo in zavohajo kavo. :) 
Marsikateri otrok je verjetno videl svojo mami, ko nekaj z žlico iz vrečke vsuje v vrelo vodo. 
Pri kuhanju kave smo seveda previdni in otrok ne pustimo  blizu. 
Lahko pa otroku kavo pokažemo in mu razložimo in pokažemo, kako dobimo prah.
V osnovi potrebujemo kavo v zrnih. Če imamo vsaj eno od naprav za mletje, lahko izvedemo poskus. Mi smo kavna zrna trli z možnarjem - terilnico, starim mlinčkom, električnim mlinčkom in vse primerjali s kupljeno že zmleto kavo.
S tem poskusom spoznamo različne načine mletja in različne velikosti delcev kavnih zrn. Poudarimo, da je cela serija še vedno kava, ampak v različni obliki (kasneje bo to koristilo, ko bodo v šoli govorili o fizikalnih in kemijskih spremembah, v predšoslkem obdobju in prvi triadi seveda o tem ne govorimo :)). Presenečeni boste, kako dobro otroci opazujejo in kako dobro znajo razvrstiti kavo po velikosti delcev kave.

Uporabim posodice kontrastne barve za boljše opazovanje.

Star kavni mlinček je dobra motivacija, naš je brez pokrovčka in se vidi proces mletja. 

Električni mlinček je še dodatna motivacija. Nujna prisotnost odraslega!

Trenje z možnarjem.

S tipanjem ugotavljamo različne velikosti zmlete kave.

Ugotavljamo, katera naprava kavna zrna zmelje najbolje.

* Je sladkor v prahu isti sladkor kot ´navadni´ sladkor?
Sladkor otroci tudi hitro spoznajo. Manjkrat so verjetno v stiku s sladkorjem v prahu. Za mletje uporabimo električni mlinček, ki zrnati sladkor spremeni v prah. 
Odgovori starejšega na vprašanje, kako izgleda sladkor: Sladkor v zrnih je gresast. Sladkor v prahu je moka. :)

Uporabimo kontrastno posodo. Lahko jo oblikujemo kar iz alu folije.

Otroci radi potipajo stvari.

* Kako je mama naredila orehovo potico? (Seveda, če je ni kupila! :))
Otroci naj oreh spoznajo tudi v trdi lupini in s terilcem poskusijo priti do užitnega jedrca. Z mlinčkom za orehe zmore že dvoletnik zmleti orehova jedrca. Sukanje ročaja, škrtanje in sipanje iz rezila je res motivacijsko in bi mleli in mleli. :)

Spoznajo dve napravi - terilec in mlinček orehov.
Spoznajo tri oblike istega oreha: v lupini, v jedrcu in zmletega.


Sorejenca dobro sodeluejta, medtem ko en mleje, drugi polni mlinček
in pripravlja prostor v posodi in potem se zamenjata. :)

S tem preprostim poskusom oz. kuhinjskim opravilom se lahko kasneje posladkamo (potica, orehove palačinke), mamice pa spijemo kavico. 

Sem vam rekla, da je naravoslovje kul! :)

2 komentarja:

  1. Odgovori
    1. Deja, hvala. Je tole eden od daljših zapisov. :) Je pa vse pomembno in ga nisem želela/mogla krajšat. ;)

      Izbriši